van•den•b.com

weblog [het, de; o en m -s: een ~ bijhouden] van

Walter van den Berg


West

West Aan de oppervlakte gaat West over twee broers, Ron en Cor. Ron heeft een grote bek en het kleine hartje dat daar dan bij hoort is ver te zoeken, en Cor probeert aan Ron en de wereld die Ron vertegenwoordigt te ontsnappen — maar hij zoekt ook goedkeuring in die wereld.

In de diepte gaat West zoals alle goeie boeken over, en ik doe maar een greep, het leven, de dood, de liefde, gezeik met vaders en moeders, schuldgevoel — noem maar op.

West is te koop in de goeie boekhandels. Als je boekhandel West niet in huis heeft, vraag er vooral naar. Je kan West ook kopen via bol.com.

De pers zegt over West:

» Het Parool, september 2007:

Waarom is West (…) een goed boek? Allereerst omdat West heel goed is geschreven. Van den Berg (…) houdt de lezer niet op met gezochte vergelijkingen, vermoeiende metaforen of filosofieën die het verhaal ophouden. Zijn taal is kaal en verschoond van modieus en zogenaamd geleerd taalgebruik. Hij gebruikt veel dialogen, waardoor er vaart in het verteltempo zit.
(…) West is inderdaad een roman zoals je die graag wilt lezen.

» HP/De Tijd, oktober 2007:

Dit is mondain proza, waar Amerikaanse auteurs zich niet voor zouden schamen. (…) Van den Berg heeft iets te zeggen. Wat hij vertelt, maakt niet vrolijk, maar ontroert door leep vakmanschap. Toen ik West uit had, ben ik het opnieuw gaan lezen.
Dat is het grootste compliment dat ik Van den Berg kan maken, want de meeste boeken zijn een straf.

» NRC Handelsblad, oktober 2007:

Walter van den Berg heeft deze broerrelatie op een buitengewoon subtiele manier verwerkt in alledaagse scènes, waarin de spanning steeds op de achtergrond sluimert. De botte dialogen tussen jongens die zich met alle geweld een houding aanmeten, laten bijna geen ruimte voor het achterliggende gevoel van de personages, en dat is ook precies wat er met ze aan de hand is. West laat zo des te indringender zien wat er achter de façade van die gewone jongens schuilgaat.

» De Morgen, november 2007:

“Ik heb een vet goed boek geschreven”, zo laat hij ons op zijn weblog weten. En verdomd, het zou nog weleens waar kunnen zijn ook.

» Metro Vlaanderen, maart 2008:

Het mooie van Van den Bergs schrijfstijl is het ontbreken van alle ‘typisch literaire’ kenmerken, zoals ellenlange beschrijvingen en psychologische uitweidingen. Het verhaal krijgt vanzelf vaart door de uitgebreide dialogen, die bedrieglijk eenvoudig zijn. Precies door die kale beschrijvingen suggereert de schrijver dat de vriendschap tussen Cor en zijn kameraden erg aan de oppervlakte blijft, zoals wel vaker tussen oude vrienden. Het mooie is natuurlijk dat je als lezer de ruimte krijgt om zelf te interpreteren en te fantaseren, want dat is toch het mooiste geschenk dat een schrijver kan geven.

» Biblion:

Het verhaal wordt met veel vaart verteld, in telkens wisselend perspectief, en met veel tijdsprongen, waardoor de lezer zelf kan invullen wat er in de niet beschreven tussenliggende jaren is gebeurd. De taal is kaal, niet-literair, bevat veel dialogen, boeiende details en een beklemmende, desolate sfeer. Een prachtig boek over twee treurige, maar koppig hunkerende broers.

» Recensieweb, oktober 2007:

Minimale middelen leiden tot maximaal effect, ik stelde het eerder bij Gerbrand Bakkers Boven is het stil vast, en nu weer. Meer dialoog, minder beschrijving, maar hetzelfde ontbreken van uitleg, symbolische verbanden of diepere betekenissen. Die verbanden blijken er natuurlijk wel te liggen, maar de lezer mag ze zelf oprapen. Ik voorzie voor West eenzelfde succes als bij Boven is het stil, en dat zou niet meer dan terecht zijn. West is een literair video-avondje om nog eens en nog eens te beleven.

» Club Propaganda, oktober 2007:

West is gewoon een heerlijk boek om te lezen.

Mensen met verstand van zaken zeggen ook nog mooie dingen over West:

» Gerbrand Bakker:

‘Erg goed. Goddomme, hoe doe je dit?’

» Tjitske Jansen:

‘Wat kan jij schrijven, zeg.’

» Henk Spaan:

‘Wie erin slaagt zo’n doodverklaarde buurt tot leven te wekken, kan verdomd goed schrijven.’

» Jan van Mersbergen:

‘Prachtige zinnen, de sfeer van het begin wordt op het einde nog sterker, schrijnend en mooi.’

» Aukelien Weverling:

‘Ik ben zo blij dat ik echt heel goed vind! Dan hoef ik tenminste niet tegen je te liegen.’